dissabte, 27 d’abril del 2013

Smart City

"Smart City" és un concepte que ha aparegut per etiquetar i catalogar les diferents ciutats Europees. Si volem definir aquest concepte, ens trobem en que, ara per ara, no hi ha una posada en comú i unànime del que volem dir quan li fem referència.


Les múltiples definicions ho demostren:
                                                                                                                                                 

viquipèdia: "...Una ciutat pot ser qualificada de digital (o intel·ligent) quan inverteix en capital humà i social, en infraestructures tradicionals (transport) i modernes (TIC), en infraestructura de comunicacions del combustible, en desenvolupament econòmic sostenible i una alta qualitat de vida, amb una gestió racional dels recursos naturals, a través de la gestió participativa..." 

                                 

                                                                                                                                                 

smart cities : "Concepto novedoso aplicado a las ciudades en el que están presentes:

Administraciones públicas cuyo objetivo es ofrecer nuevos y mejores servicios.
Ciudadanos, pieza fundamental en el desarrollo de la ciudad.
Eficiencia energética y sostenibilidad, dirigido a un equilibrio con el entorno y los recursos naturales.
Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) como soporte y herramienta facilitadora para la provisión de servicios."
                                                                                                                                                 

IDAE "La iniciativa europea de “Smart City” se centra en la problemática de sostenibilidad de las ciudades actuales y, más específicamente, de los sistemas energéticos. Una “Smart City” se define como una ciudad que mejora la calidad de vida y la economía local, avanzando hacia un futuro bajo en emisiones de CO2. Las inversiones en eficiencia energética y en energías renovables locales, junto a la reducción en el consumo de energía fósil y de emisiones, son herramientas que ayudan a alcanzar la  sostenibilidad y mejorar la calidad de vida en una ciudad" 

                                                                                                                                                 

Comunitat Europea :El 10 de juliol de 2012, la Comissió Europea va posar en marxa les Ciutats i comunitats Intel·ligents, Associació europea per a la innovació. L'associació proposa reunir recursos per donar suport a la manifestació de l'energia, el transport i les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a les zones urbanes. Les indústries de l'energia, el transport i les TIC són convidats a treballar juntament amb les ciutats i combinar les seves tecnologies per satisfer les necessitats de les ciutats. Això permetrà a les tecnologies innovadores, integrades i eficients per desplegar i entrar al mercat amb més facilitat, mentre que la col · locació de les ciutats al centre de la innovació."
                                                                                                                                                  

UE + Generalitat: "...Tot i que no hi ha una definició exacta de què són les Smart Cities, es poden descriure com aquelles ciutats que apliquen les TIC (Tecnologies de la Informació i les Comunicacions) a la mateixa ciutat per tal de proveir-la d’una infraestructura que en cert grau garanteixi un desenvolupament sostenible, un increment de la qualitat de vida dels seus ciutadans, una major eficiència dels seus recursos (tant de tipus humans com energètics) i una millor participació ciutadana..." 
                                                                                                                                                 

Com veieu, depèn d'on busquis la definició de "Smart City" et dirà una cosa o un altre. I realment el concepte no deixa de ser subjectiu, ja que la "intel·ligència" té factors subjectius.

Per tal d'avaluar les ciutats en base a la "intel·ligència" caldria marcar-ne els aspectes que la defineixen, aquest és un dels objectius del projecte City Protocol: establir un sistema de certificació de ciutats propi de l'era de la informació per mesurar el grau d'eficiència i qualitat a partir d'indicadors que avaluaran aspectes estructurals, funcionals, metabòlics i socials. 

Tal i com és d'esperar, si no existeix una definició concreta del concepte, tampoc existiran els indicadors de qualificació. Per exemple, l'IDC va crear un Ranking per avaluar les ciutats "intel·ligents" en base a 8 pilars, aquests blocs s'organitzen en 2 macro - grups:

Dimensions intel·ligents: Govern intel·ligent / edificis intel·ligents / serveis intel·ligents
Forces facilitadores: Persones / Economia / TIC (Tecnologia de la Informació i Comunicació)


Els indicadors utilitzats per aquest estudi tenen, tots, el mateix cognom: "intel·ligents". I ningú em sap respondre què és "ser intel·ligent". Com deia, és un concepte subjectiu i per tant depèn de cada ciutat on vulgui posar el seu punt de mira.
 
Personalment els rànquings em deixen bastant indiferent, igual que també ho fan els seus indicadors. M'agradaria que aquest article recollís la idea de què seria per mi una Ciutat Intel·ligent, començaria per no encasellar dins d'un slogan el concepte d'avaluació de la ciutat, sóc més partidària de reflexar la intel·ligència de la ciutat a base de fets i accions - reaccions.

Tal i com ho estan presentant els ajuntaments i altres administracions, em permeto el luxe de pensar que hi ha un gran interès al darrere de tot plegat, un interès de lobbies pressionant per un interès econòmic important. No entraré en la crítica purament politico-econòmica, el que m'interessa és poder exposar el que jo veig com a oportunitat per crear una ciutat sostenible ambientalment, econòmicament i socialment.

Una ciutat existeix perquè hi ha qui la forma, i qui la viu, una ciutat sense persones, seria una ciutat abandonada, una ciutat pobre.
La ciutat té varies funcions que ha de complir per estar al servei del ciutadà:
  • Funció relacional
  • Funció residencial
  • Funció urbanística 
  • Funció transport / mobilitat
  • Funció comercial                                                      
  • Funció industrial /serveis
  • Funció administrativa
  • D’altres funcions: cultural,oci etc.
A l'hora aquestes funcions les construeixen, les gaudeixen i  les manten els ciutadans, juntament amb el govern, de forma pública o de forma privada.

Així d'inici, doncs, ja podria extreure una important conclusió: una ciutat no serà intel·ligent si no té resolt la problemàtica social, que implica directament a la vida del ciutadà, i li proporciona una vida digne que cobreix totes les seves necessitats bàsiques.

Crec que ara podem tenir una oportunitat per modificar moltes coses, ja que en èpoques de crisi és quan es busquen solucions "alteranatives" i sovint aquestes propostes són en base al sentit comú.

L'Ajuntament de Barcelona ha realitzat una nova organització municipal, encaminada a donar el servei a totes les branques que té la ciutat o que cal potenciar. Amb la intenció de "Fer evolucionar Barcelona perquè esdevingui una ciutat de velocitat humana, intraconnectada i ecoeficient, en el si d’una àrea metropolitana d’alta velocitat, hiperconnectada, autosuficient energèticament,renaturalitzada i regenerada"


Cada un d'aquests departaments que formen l'hàbitat urbà té moltissimes oportunitats per a respondre a les necessitats socials, econòmiques i mediambientals. Això sí, cal saber-les implamentar i no perdre's pel camí.

"Smart City" ens l'han fet associar i vincular directament amb tecnologia sensorial, robòtica etc. crec que si ens ajudem d'aquestes eines, evidentment en alguns casos en podem aconseguir un resultat molt bo. Això si, mai podem posar la total responsabilitat en les TIC, és a dir anar recollint dades perquè sí, sense ser tractades i analitzades adequadament no ens aporta cap valor, com tampoc trobarem cap valor en recollir dades només pel sòl fet de tenir-les, sense cap finalitat darrera. Crec que aquí és on la majoria d'ajuntaments es perden amb els grans lobbies tecnològics.

Aquestes aberracions les trobem a la mateixa ciutat de Barcelona, a la zona Smart per excel·lència: el barri del 22@.
  • Edificació: MediaTic edifici emblemàtic de Barcelona per estar format per una innovadora façana, la qual tots els estudis que han estat necessaris per aconseguir-la no seran aplicables per l'edificació considerada no emblemàtica. Personalment crec que té molt més interès l'edifici de VPO que es situa just davant, el qual té una eficiència energètica important. Aquests estudis si que podran ser extrapolables a altres edificacions futures.
  • Urbanisme: S'ha estudiat la formació d'un nou barri TIC però sense la intenció que el casc antic de Poble Nou hi tingués accés. Sense formar una traçabilitat entre barris veïns. s'ha format una gran frontera entra 22@ i el casc antic de Poble Nou.
  • Mobilitat: S'intueix que és més "Smart" el cotxe elèctric que no el transport públic i col·lectiu. Una gran aberració que està totalment fomentada pel lobby automobilístic i comprada per l'Ajuntament.
  • Serveis Socials: Aquest aspecte, queda més desapercebut en aquest barri, ens porta a pensar que no és una prioritat per l'"slogan". "Anar a  treballar al barri smart a l'edifici, més smart de tots i trobar-te gent dormint als caixers, gent recollint xatarra, o veient les ocupacions de les antigues fàbriques per gent sense recursos... tot plegat és molt incoherent", comenta un treballador del 22@ .                           
Crec que és una oportunitat per canviar la ciutat i enfocar-la en el camí adient, cal que reorientem la idea de "smart city" o cambiem slogan, però sobretot cal donar resposta i actuacions a les necessitats social, ambientals i econòmiques de la ciutat. Una ciutat intel·ligent és la que  amb menys té més. Amb menys energia, amb menys recursos, amb menys individualisme, té més igualtat, més qualitat de vida, més interessos col·lectius per allò comú.

4 comentaris:

  1. Estic d'acord en què el concepte "smart" ha de ser un mecanisme amb finalitats socials. La tecnologia com a facilitador per a obtenir estalvis energètics i impulsar polítiques socials que millorin el benestar dels ciutadans. Una ciuatat "smart" ha de ser una ciutat compacta i sostenible. Compacta quant a ben cohesionada i sostenible pel que fa a consums i reducció d'emissions de CO2. Només remarcar, però, que cal molta conscienciació social per assolir aquests objectius. Una dada significativa, gràcies a la crisi s'ha aconseguit disminuir la generació de residus al voltant d'un 6 o 7% a la ciutat de Bcn...el fet que hagi calgut una crisi galopant com la que estem patint per reduir la generació de residus, un dels problemes cabdals a nivell mundial a què algun dia haurem de fer front, és força decebedor....cal més sensibilització social, i el concepte "smart" ha de ser una eina per involucrar la població en iniciatives promogudes des de la ciutadania, el bottom up que garanteix aquesta implicació social necessària per dur a terme projectes eficients i eficaços, en definitiva, smart!!

    ResponElimina
  2. Interessant reflexió Marta! Gràcies per ampliar el concepte!
    Una abraçada!

    ResponElimina
  3. La proposta que fas en el teu article de planificar les accions en base a les funcions que descrius , es cabdal. Estudiar les interconnexions entre aquestes funcions i establir el programa d’actuacions hauria de ser el pròxim pas, fugint dels projectes estrella pensats per la foto.
    Les actuacions haurien de ser econòmica i socialment sostenibles, amb possibilitat de mesurar la seva eficiència no sols en el cap purament tècnic sinó també en la millora del benestar, es a dir els recursos posats a disposició haurien de donar resultats palpables, a fi de no caure ens errors que ara estem pagant entre tots.

    ResponElimina
  4. Gràcies Jordi;
    "millora del benestar" i cal "benestar per tothom"
    accions concretes però cal definir el camí.
    Seguim ampliant!

    ResponElimina